La encuesta, fecha pol equipu ASEP, encuestó a más de 500 persones de más de 16 años, 192 d’Uviéu, 240 de Xixón y 68 d’Avilés y consistió nun test de conocimientu de llingua, mui asemeyáu al fechu nel 1991, y nuna encuesta sobro posicionamientu respeuto a la llingua.

Del test de conocimientos los investigadores desprenden que’l conocimientu medró nun 18% respeuto a los resultaos de la  primer Encuesta Sociolingüística d’Asturies, que data del 1991. Cuasique la metá, el 49,4% de los encuestaos, demostró tener un nivel afayaizu d’asturianu, de los qu’un 22’6% presenten un nivel bien altu de destreza llingüística. Los resultaos son meyores n’Avilés que’n Xixón y Uviéu.

En cuanto a posicionamientu, destaca la desapaición cuasi completa del estigma llingüísticu, con namás un de ca diez encuestaos que piense que falar asturianu ye “falar mal”. La tresmisión interxeneracional meyora tamién, con un 54% reconociendo l’asturianu como llingua materna, con un altu 34% que la identifica comu llingua materna esclusiva. L’89’2% sofita que s’incluya l’asturianu en tolos planes d’estudiu ya’l 26% deseya que tolos asturianos foren billingües. El 70% reclamen pal asturianu un tratu istitucional análogual d’otres llingües propies d’otros territorios dientro l’Estáu español.

Tou ello, tres décades de desprestixu, discriminación, ataque y desenfotu istitucional de la llingua, indica un altísimu enfotu de los asturianos -tamién los de les ciudaes- por caltener viva la so llingua, daqué que tamién queda espeyao na encuesta, con namás un 12% que considera que la clas política asturiana fae “lo que puede” por meyorar la situación llingüística. Nun podemos escaecer tampocu la emportancia de l’aportación a esti conocimientu debía al enfotu d’adautación demostráu polos emigrantes llegaos a Asturies dende otros países -especialmente los vinientes de Sudamérica y de países del Este) que suponen ya más d’una cuarta parte de los escolinos que cursen llingua nos cientros escolares.

Alberto Rodríguez